torstai 17. tammikuuta 2013

Vähän tavoitteita

Vähän kuntoiluasiaa luvassa. Olen siis saanut aikaiseksi taas lisätä hiukan liikunnan määrää arkeeni. Tosin tämän hetken tavoitteet eroaa aika paljon siitä, mitkä mun tavoitteet oli silloin puolisen vuotta sitten, kun treenasin tosissani.

Kesällä mulla oli vielä tavoitteena saada tuntuvasti enemmän lihasmassaa, sekä kauniit erottuvat lihakset. Olin tyytyväinen saamiini tuloksiin, vaikkakin tosiaan nälkä kasvaa syödessä ja samalla halusin koko ajan lisää ja lisää kehitystä. Kuntoilusta ja lihaksista tuli mulle pakkomielle. Vaunulenkillä en enää osannut nauttia ulkoilmasta vaan keskityin siihen, että kävelin tehokkaasti sen itselleni asettamani tunnin ajan. Päässä pyöri lähinnä käsipainojen kilomäärät ja itsensä piiskaaminen entistä parempiin suorituksiin. Mitä mä tältä kaikelta hain? No en tiedä, mutta onneksi pääsin siitä ajattelutavasta eroon. Nyt pystyn taas nauttimaan arjen omista kiireistä ja terveellisestä ja mun aikatauluuni sopivasta liikuntamäärästä.

 Pakollisen liikuntatauon jälkeen mun liikkumiset tyssäsivät hetkeksi kokonaan ja samalla mun asenne kuntoilemista kohtaan muuttui. Liikuntakiellon päätyttyä rupesin taas pikkuhiljaa liikkumaan ja tällä kertaa tein sen oman jaksamisen ja kiinnostuksen rajoissa ja koitan olla ottamatta siitä turhia paineita. Täytyy kuitenkin myöntää, että olen taas hiukan hurahtanut siihen upeaan tunteeseen, mikä hyvän treenin jälkeen tulee. Mulla olis myös kamala halu päästä pitkästä aikaa salille, mutta koska salilla käynti on vähän liian tyyris harrastus mun makuun ja koska multa sattuu löytymään kotoota ihan kohtalainen arsenaali kuntoilukamaa, olen päättänyt jumppailla ihan vaan kodin ympäristössä.

Tässä vähän mun tän hetkisiä tavoitteita:

  • Kevyttä liikuntaa joka päivä, eli joko vaunulenkki, koirien kanssa tehty pidempi lenkki, 15-20 min crossia tai vaikkapa sauvakävelylenkki. Lenkin pituus määräytyköön ihan omantunnon mukaan.
  • 2 kertaa viikossa Jillian Michaelsin No more trouple zones-jumppa, mikä on siis suht haastava ja rankka lihaskuntojumppa
  • 1 kerta viikossa kevyt kahvakuulajumppa
Eli tää kaava on nyt se, minkä mukaan pyrin toimimaan. On ihan ok jos en ihan päivittäin pääse lenkkeilemään. Esimerkiksi toi Jillianin jumppa on sen verta rankka, ettei sen jälkeen suurella todennäköisyydellä enää jaksa lähteä erikseen kävelylenkille saati sitten crossailla.

Toi Jillianin jumppa kestää n. 50 minuuttia ja siinä tehdään liikkeet kahteen kertaan peräkkäin ilman taukoja. Viime viikon maanantaina kokeilin jumppaa pitkän tauon jälkeen vain todetakseni sen liian rankaksi näin yhtäkkiä. Niimpä perjantaina kokeilin jumppaa uudestaan tekemällä liikkeet vain yhteen kertaan. Tiistaina jaksoin tehdä jumpan kokonaan, tosin en ihan niin täysillä ja oikeaoppisesti kuin aikaise mmin. 

Treenipäiviksi olen valinnut tiistain (JM), perjantain (JM) ja sunnuntain (kahvakuula). Mä olen sellainen ihminen, että tarvitsen määrätyt päivät, jotta saan tollaisen rankemman puoleisen liikuntasuorituksen
tehtyä. Vaunulenkille mä olen valmis aina lähtemään ja usein lähdenkin ihan hetken mielijohteesta. Ihan uusi juttu mun liikuntahistoriassa on vaunulenkki ennen aamupalaa. Tässä jaksossa Joel tulee keskiviikkoisin vasta kymmeneksi hoitoon, joten aamulla on rutkasti aikaa käydä heittämässä vaunulenkki. Viime viikolla kokeilin ensimmäistä kertaa elämässäni lenkkeilyä tyhjällä vatsalla ja siinä lenkkeillessä oli kyllä ihan kuolemafiilis, mutta ai että mitkä fiilikset kun pääsi kotiin ja sai vedettyä aamupalan nassuun! Koko päivä oli energisempi kuin aikoihin ja siivosin koko kämpänkin oikein kunnolla siinä energianpuuskassani. Siitä hetkestä lähtien vannoin tekeväni samanlaisen lenkin aina tilaisuuden tullen. Toi aamupalaa edeltävä lenkkeily on muutes aika kyseenalaistettua. tästä pääset lukemaan aiheesta enemmän.

Loppuun vielä vanhoja kuvia









15 kommenttia:

  1. Pitäs kyllä itekki alottaa lenkkeily, mut noi kylmät ilmat ei kauheesti lisää motivaatiota!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tänään oli aivan ihana sää! :)

      Poista
    2. Itseasiassa mun mielestä talvella on melkeimpä kivempi lenkkeillä kuin kesällä, kun kuumalla ilmalla ei oikein happi kulje kunnolla jos kovalla temmolla kävelee ja muutenkin niin tukalaa. Talvella tosin jos pakkanen menee paljonkin yli kymmenen asteen niin mäkin jään kyllä suosiolla himaan :D

      Poista
    3. Hmm totta! Tai sit oon tällänen et kesäl ei voi lenkkeillä ku on liian kuuma, talvella liian kylmä ja syksyllä sataa ja keväällä on märkää :D Haha, ehkä otan niskasta kiinni itteeni ja käyn nauttimassa talvisäästä :)

      Poista
  2. Mäkää en kyl tykkää lenkkeillä talvella, tai siis joo lenkkeillä kävellen mutten juosta, vaikee valita semmosii housui mis helppo juosta muttei reidet jäädy ja sit pitäs olla semmoset piikkisuojat lenkkareissa ettei mee nurin :D siks kannatan kesäisin myöhään illal tai aikasin aamul lenkkeilyy, ei oo paljon ihmisii ja on sopivan lämmin :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä kans pelkään kaatumista niin paljon etten kyllä lähtis ainakaan liukkaalla talvikelillä todellakaan juoksemaan :Pno nyt kun rupesin funtsimaan niin kesällä illalla tehdyt vaunulenkit oli jotenkin tosi tunnelmallisia...kesä tule jo!

      Poista
  3. En mäkää tykkää lenkkeillä talvella jos puhutaa juoksemisesta, vaik Tanja sä puhut varmaa iha kävelylenkkeilystä? :) Vaikee valita semmoset housut joissa ois helppo juosta muttei reidet jäädy, ja sit viel se takki, must toppatakissa on tosi työlästä juosta. Ja sit viel tarttee lenkkareihin semmoset piikkisuojat ettei mee nurin :D Nostan todella hattuu niille jotka jaksaa nähdä kaiken sen vaivan varusteiden eteen jotta voivat juosta talvella :)Kesällä myöhään illalla tai aikasin aamulla kun on viel viileetä eikä ihmisii liikentees on parasta lenkkeillä :P

    VastaaPoista
  4. Luulin ettei toi eka kommentti tullu, ku sähläsin täs jotai, no tuli ainakin kunnolla mun pointti kaikille selväks :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah :D voi sua. Eihän mulla oo mitään sanatunnistusjuttuja? Ai että mä vihaan niitä...

      Poista
  5. mitä sanatunnistusjuttui? :O ei varmaa ku en tiiä mitä ne ees on :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ok no hyvä :D eikun joissain blogeissa on se "todista, ettet ole robotti"-toiminto ja siin pitää kopioida se epäselvä sana oikein ennen kuin saa kommentin läpi

      Poista
  6. Vaude mitkä vatsalihakset!! T.sohvaperuna ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Työn ja tuskan takana oli kyllä saada noi :D ei musta enää ois sellaseen rääkkiin

      Poista