maanantai 7. tammikuuta 2013

Ryhdistystä elämäntapoihin

Mitä muut edellä sitä minäkin perässä. Pitkään koitin olla huomioimatta ollenkaan tätä vuoden vaihtumisen aiheuttamaa liikunta/terveyshysteriaa ihmisissä. Eiköhän nyt olisi munkin taas aika ryhdistäytyä ja ruveta pitämään itsestäni taas parempaa huolta. Minähän tossa aikoinani perustin tuon toisen blogin kuntoiluharrastustani varten. Ei kuitenkaan taida olla mun juttu ylläpitää kahta blogia, joten kirjoittelen mielummin tälle puolelle myös näitä liikkumis- ja ruokavaliojuttuja. Mitään suurempaa elämäntaparemonttia ei ole luvassa, mutta kyllä mulla vähän olisi varaa lisätä liikuntaa sekä siistiä ruokavaliota.

Aloitetaanpa ruokavaliosta:

Mulle iski tossa muutamia kuukausia sitten totaalinen kyllästyminen peruskotiruokaan ja eritoten perussalaattiin. Kun muutaman kerran olin puoli väkisin tunkenut niitä suuhuni niin annoin olla. Sen jälkeen olen syönyt lounaaksi jo parin kuukauden ajan karjalanpiirakkaa/ruisleipää juuston ja naudanlihapullien kera, sekä dippaillut sipsidippiin porkkanaa, kurkkua ja paprikaa. Hyvin mä oon näillä hengissä selvinnyt ja syönhän mä päivän aikana myös muutakin. Tässä esimerkkipäivä:

aamupala:

 -kahden leivän välissä (yleensä taikaruispaahtoleipää) voita, juustoa, kalkkunaleikettä, kurkkua ja paprikaa
-kupillinen jogurttia
-1-2 mukillista maitokahvia

Lounas

-viitisen lihapullaa sekä pari juustoviipaletta  ruisleipäviipaleen päällä
-porkkana-, paprika ja kurkkutikkuja sekä maitorahkadippiä

tai

-lihapullaleivän tilalla tonnikalaraejuustomössöä tai tonnikalaruisleipää

Välipala

-pari hedelmää

tai

-smoothie, jossa mustikoita, banaani, mehukeittoa, maitorahka, sekä usein myös jokin muu proteiininlähde
-mukillinen teetä

Iltapala

-mukillinen teetä
-paahdetun ruisleivän välissä voita, juustoa, keitetty kananmuna sekä kurkkua
-Joskus proteiinivanukasta tai smoothieta

Parannusta vaatisi nämä seikat:

- vähemmän leipää
- monipuolisuutta kasviksiin
-eroon jogurtista ja tilalle vaikka rahkaa
- oikean lihan tuominen takaisin ruokavalioon, esim kanafile



Tällä hetkellä mua kovasti himottais ruveta testailemaan erilaisia ruokaisia salaatteja ja tänään kauppareissulla ostinkin pitkästä aikaa ainekset kanasalaattiin. Sitä siis huomenna luvassa. Luultavasti en kauhean radikaalisti muuta ruokavaliotani, mutta pieniä parannuksia uskallan ruveta tekemään. Esimerkiksi aamupalajogurtista pyrin pääsemään eroon vaihtamalla sen tilalle pikkuhiljaa maitorahkan ja sitten otan juurikin nuo salaatit uudestaan mukaan ruokavalioon.

Sitten liikunta:


Näin pitkän tauon jälkeen olisi jo syytä ottaa arkeen mukaan muutamat säännölliset jumppatuokiot. Vaikka liikunkin ihan kohtuullisesti ja olen painooni ja kroppaani muutenkin ihan perustyytyväinen, niin mä vaan kaipaan sitä hyvän olon tunnetta, mikä tulee hyvin suoritetun lihaskuntojumpan jälkeen. Tossa hetki sitten kokeilin monen monen kuukauden tauon jälkeen Jillianin No more trouple zones-jumppaa ja vaikka luovutinkin jo ennen puoliväliä niin tuli silti sellanen voittajafiilis :D jooh, tuli vähän haukattua liian iso pala kerralla. Pitää siis alottaa jostain vähän vähemmän rankasta jumpasta, jotta taas jaksaa vetästä ton mun lempijumpan loppuun asti. Käytiin myös shoppailemassa mulle uudet isommat nilkkapainot. Nyt pääsen siis tarpomaan 3 kg:n lisäpainojen kera. Huomista lenkkiä odotellessa!

Hei käykääpä vielä kommentoimassa mielipiteenne tonne aikaisempaan postaukseen! :)

2 kommenttia:

  1. Mun mielestä jogurtti ei oo olennkaan paha..saa kalsiumia, maitohappobakteereita ym. ja niitäkin on monenlaisia. Esim soijapohjainen jogurtti, niin ei ole kovia rasvojakaan.. On rahkassa enemmän proteiinia, mutta ei sitä kaikessa tartte välttämättöä olla..kuhan kokonaiduudessaan tulee tarpeeks. Proteiinin tarpeenkin saa määritettyä, netissä oli jossain laskuri. Ite katoin jsokus kun oli himotreeni päällä. Mut ei sitä protskuu ihan ylen määrin tartte. Muuten..tosta kalsiumista. En usko, että saat sitä tarpeeks ton yllä olevan perusteella. Tai ehkä vähän naftisti. Et juo maitoa vissiin? Tästä löytykin laskuri:

    http://ammattilaiset.valio.fi/portal/page/portal/ammattilaiset/ravitsemus_ja_terveys/ravitsemus/luuston_hyvinvointi26022009134418/laskurit/kalsium_ja_d_vitamiinilaskuria?action=next&18=0&annos=+%2C0%2C0%2C0%2C0%2C0%2C0%2C0%2C1%2C0%2C0%2C1%2C0%2C0&27=0&20=0&muu_tyyppi=6&17=0&25=1&21=0&qa_id=+%2C15%3A0%2C16%3A0%2C17%3A0%2C18%3A0%2C19%3A0%2C20%3A0%2C21%3A0%2C22%3A1%2C23%3A0%2C24%3A0%2C25%3A1%2C26%3A0%2C27%3A0&16=0&24=0&26=0&22=1&15=0&q_id=+%2C15%2C16%2C17%2C18%2C19%2C20%2C21%2C22%2C23%2C24%2C25%2C26%2C27&23=0&19=0

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oot kyllä oikeessa ton jogurtin suhteen, varsinkin kun mitä noita maustettuja jogurtteja oon syynänny läpi, niin toi on siitä terveellisimmästä ja myös halvimmasta päästä :P Saatan mä silloin tällöin juoda maitoa, tykkään siis kyllä maidosta, mut vesi on vähän raikkaampi ruokajuoma :) hyvin mahdollista että multa jää saamatta muitakin ravintoaineita, kun syön loppupeleissä aika vähän, mutta nyt kun alan taas liikkumaan vähän enemmän niin täytyy lisätä vähän juttuja tohon ruokavalioonkin. Toi on lähinnä ollut nyt sellasta syömistä, että on saanut painon pysymään samana vähäiselläkin liikunnalla :P

      Poista