perjantai 25. tammikuuta 2013

hömppälukemista metsästämässä

Mulla saattaa olla pitkiäkin taukoja kirjojen lukemisessa. Näin taaperoarjen keskellä on paljon helpompi lukea ihan vain kaksplussia ja Cosmoja, jotka on nopeasti luettu ja joihin ei tarvitse tai edes pysty samalla lailla syventymään, kuin hyvään ja mukaansatempaavaan kirjaan. Päivään ei paljoa mahdu sellaisia hetkiä, kun oikeasti voisi uppoutua kirjan kanssa sohvan uumeniin. Päiväuniajaksi mulla on aina valmiina jos jonkinlaista puuhaa, kuten esimerkiksi koirien turkin ja hampaiden hoitoa ja usein tämän askareen jälkeen ei aika muuhun riitäkään. Täytyy tosin myöntää, että esimerkiksi blogien lukeminen haukkaa ehkä vähän turhan ison palan mun vapaa-ajasta ja jos jättäisin ne vähemmälle niin helposti saisin lukastua muutaman kirjan.

Mun täytyy myöntää olevani t-o-d-e-l-l-a nirso kirjojen suhteen nykyään. En ole ollenkaan sellainen, että voisin noin vain marssia kirjastoon ja napata summamutikassa jonkun kirjan. Mun tarvitsee etukäteen tietää, minkä tyylinen kirja on kyseessä ja voisiko se olla mun mieleinen. Plussaa olisi  jos esimerkiksi joku kavereista olisi sattunut lukemaan kyseisen kirjan, tai jos olisin vaikka sattunut näkemään kirjaan pohjautuvan leffan. Nuorempana tuli luettua kirjoja ihan laidasta laitaan ilman mitään ennakkoluuloja. Kesäksikin sitä saattoi lainata hirveän kasan erilaisia kirjoja ja harvemmin yksikään niistä jäi lukematta.

Kirjan täytyy olla ehdottomasti helppolukuinen, kepeä, hauska, kekseliäs ja mielellään myös sellainen, mihin pystyisi itse jonkin verran samaistumaan. Tykkään kovasti Sophie Kinsellan kirjoista, mutta valitettavasti olen lukenut lähes jokaisen hänen kirjoittamistaan kirjoista ja useamman vieläpä moneen kertaan. Nora Robertsilta löytyy myös useampikin hyvä kirja. Nyt kaipaisin kuitenkin juurikin Sophie Kinsellan tyylistä luettavaa. Voisinkin tässä joku päivä suunnata tohon naapurikirjastoon vähän katselemaan valikoimaa.

Googlettamalla löysin muutamia hyviä ehdotuksia, muun muassa Lauren Conradin ja Cathy Kellyn. Käväisin keskustan kirjastosta lainaamassa kummankin kirjailijan kirjan, mutta lopulta päädyin palauttamaan Kellyn kirjan (en muista enää kirjan nimeä edes) lukemattomana, mutta Conradin kirjan sain luettua (LA. Candy) ja tällä hetkellä mulla on menossa trilogian kakkososa, eli Petoksia ja valheita. Tää on ihan mukavaa hömppäluettavaa, vaikkakin tarina on aika tasapaksu, eikä niin kovin mielenkiintoinenkaan.




Suositelkaa hyviä hömppäkirjoja!

4 kommenttia:

  1. http://www.suomalainen.com/fi/Sinkkuel%C3%A4m%C3%A4%C3%A4-sku-P9789513150730

    Toi on hyvä, kertoo Carrien elämästä ennen "Sinkkuelämää" (tästä on myös alkanu tv-sarja Jenkeissä jota oon netistä jo ne molemmat ilmestyneet jaksot kattonu :D On kirjana tosi kepee ja helppo lukee ja sarjassa on vielä toinen kirja tän lisäks :) Kandee testaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi vois olla kyllä kiva! Täytyy seuraavalla kirjastoreissulla napata mukaan

      Poista
    2. itseltäni tuo kirja löytyy tosin enkuks,enkä oo vieläkää ite saanu luettuu sitä :D mä nyt oon niin huono lukee muutenki mitää kirjoi ja nyt se kirja on kyl jaanal lainas :)

      Poista
    3. ei taitais vuoden päivät riittää, että mä saisin enkun kielisen kirjan luettua :D (saati luettua silleen että ymmärtäisin siit jotai)

      Poista