tiistai 26. heinäkuuta 2011

raskaudenaikainen ruokavalio

Ajattelin kirjottaa nyt vähän enemmän siitä, miten mun ruokavalio niiden kahden punaisen viivan ansiosta muuttui.
Oon ollut alusta saakka äärettömän tarkka näiden kiellettyjen/vältettävien ruoka-aineiden suhteen, eli kielletyt täysin pannassa tottakai ja vältettäviäkin olen vältellyt viimeseen saakka. Syyksi tähän voisin sanoa sen, että koen yhdeksän kuukauden olevan hyvin pieni aika elämästä, jonka ajaksi voi hyvin luopua joistakin itselle tärkeistä ruoka-aineista, olenhan kuitenkin vastuussa mun sisällä kasvavasta ihmisestä.

Kahvihan on sellanen, mitä voi kohtuudessa määrin juoda raskausaikana ja mä oon aina juonu korkeintaan 2-3 kuppia päivässä, yleensä vain aamukahvin, mutta raskausaikana se jäi heti alussa kokonaan pois, ainoastaan nyt loppuraskaudesta olen vähän Tompan mukista maistellut :) Teetä tuli juotua talvella jonkin verran mutta kevään tullen sekin jäi.

Lakritsi jäi kokonaan pois, vaikka sitä jonkin verran saisikin syödä. Luovuin myös salmiakista joksikin aikaa. Lakua ois jo vähän ikävä, mutta kyllä mä kestän!

Pehmeät juustot, kuten aura-, leipä, feta- ja vuohenjuusto jäi kokonaan pois, vaikka pastöroituna ja kuumennettuina näitä saisikin syödä. Myös pakastemarjat sai jäädä pakastimeen. Näin siis listeriavaaran vuoksi.

Hirveän tulista ruokaa en ole koskaan oikein tottunut syömään ja raskausaikana onkin tullut kiinnitettyä siihen vielä enemmän huomiota. Ruoanlaitossa en koskaan käytä puhtaasti suolaa mausteena, joten suolankäyttöä ei tarvinnut vähentää ollenkaan.

Tässä tällainen epämääräinen sepustus. Joku saattaa ihmetellä miks oon niin ehdoton joidenkin ruoka-aineiden suhteen, mut niinkun tonne kirjoitin, 9 kuukautta on lyhyt aika :) joku saattaa myös ihmetellä, miten muutoksia on niin vähän ja jätinkin siis listaamatta ne itsestäänselvät asiat kuten alkoholin poisjättö ym kielletyt ruoka-aineet. Lisäksi mun ruokavalio oli mielestäni ihan tarpeeksi terveellinen jo ennestään, joten hirveästi muutoksia sen suhteen ei tarvinnut tehdä :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti