torstai 18. elokuuta 2011

flunssaa ja hiusväriä

Nyt sitten se räkätauti on kiinnittynyt muhunkin... Oli ajatuksena lähteä tänään tai huomenna kaupungille hakemaan viimeset jutut sairaalakassiin mutta taitaapi jäädä väliin kun kauppareissukin tohon naapurikauppaan vei aika totaalisesti voimat. Mutta luojan kiitos tää on todella pientä siihen flunssaan verrattuna minkä sairastin raskauden alussa. Sillon tuli maattua kuoleman kielissä 2 viikkoa...HUH ei kykene ees muistella mokomaa.

No jaksoin nyt kuitenkin läntätä uuden mustan värin päähän kun aikaisempi musta olikin päättänyt ryhtyä ruskeaksi (mikä oli kyllä ihan kivannäköinen mutta ei sovi mun tän hetkisiin hiussuunnitelmiin).

NIIN...tiistaina käytiin tutustumassa siellä synnytysosastolla. Vähän alko hetkeksi itseäkin jänskättämään kun siellä oli aikas kovaääninen synnytys paraikaa meneillään :P Jäi ihan kiva maku suuhun käynnistä. Kätilö osasi tosi monipuolisesti kertoa asioista ja tuntui ihan kivalta nähdä kaikki paikat etukäteen. Synnytysjakkaraakin pääsin kokeilemaan :) Nyt sitten vaan ootellaan että millonkas sitä pääsee ihan tositoimiin. Ainoa juttu mikä jäi vähän häiritsemään on se, että perhehuoneen vuorokausihinta on aikas suolainen, mutta pakko vain hammasta purren ottaa jos sellainen on sillä hetkellä saatavilla.

Synnyttäneet naiset, haluatteko pähkinänkuoressa kertoa minkälainen maku jäi synnytyksestä ja synnytyksen jälkeisistä päivistä sairaalassa? :)

7 kommenttia:

  1. Mulla jäi tosi hyvä maku synnyttämisestä. eka synnytys siis ja käynnistettiin korkeen verenpaineen takia. alettiin käynnistämään 11 aikaa aamulla ja yhen aikaa pääsin saliin ku olin 3 cm auki. Siinä sitte ooteltiin ja ooteltiin, puol neljältä otin epiduraalin ja nukuin, autto tosi hyvin siis. Heräsin ja hetken päästä halusin uudestaan. Kerkes kätilö laittaa just uusinta annoksen ja sit melkein heti sain ruveta ponnistamaan.
    Kivunlievityksenä oli siis epiduraali ja sähköimpulssi laite :) autto tosi hyvin.
    Ponnistusvaihe kesti 15 min ja todella pieni poika syntyi 19.14. :)
    Joiuduttiin tekemään episotomia ja n. 10 tikkiä. Kätilö oli osaava ja tosi mukava. Kävi vielä osastollakin kattomassa mua.
    Pystyin istumaan heti ja oon koko ajan pystyny istumaan. Vessassa käyminen sattui ekan viikon tosi paljon. 3-4 viikkoo synnytyksestä olin täysin parantunu.
    Osastolla oleminen on TYLSÄÄ! ei saa nukuttua ja silleen mut onneks se kestää yleensä vaan 3 päivää.
    Ei synnyttäminen mitään kivaa ollu mutta voisin tehdä uudestaankin.
    Mulla meni kaikki tosi hyvin vaikka jouduttiin käynnistämään. Ja synnytin Hyvinkäällä.

    VastaaPoista
  2. Mä oon jälkeenpäin miettiny, että kuinka makuuasennossa loppujenlopuks ponnistin :D Ainakaan mä en muista, että sitä sänkyä olis nostettu tai synnytyksen jälkeen laskettu. Ennen synnytystä kyllä kauhistelin, että miten voi sellaisessa asennossa ponnistaa, mutta sehän oli helppoa! :D Jos haluaa vaikka sille jakkaralle, niin tarpeeksi ajoissa sinne vaan, mulla ei ainakaan tullu mieleenkään muuttaa sitä asentoa jotenkin siinä vaiheessa. No jos mä olisin jakkaralla synnyttänyt, niin pikkuinen olisi varmaan tipahtanut samontein lattialle ja mä olisin revennyt pahemmin, niin nopsaan se kävi makuulteenkin :D

    VastaaPoista
  3. Minna: hyvä että synnytyksestä jäi hyvä mieli :) samaa toivottavasti munkin kohalla

    Jossu: mua pelotti hirveesti joskus aikasemmin, kun aattelin sitä mitä sä joudut kokemaan, kuuluu varmaan vähän isosiskon tehtäviin :D sit kun sain tiedon, että synnytys oli alkanut, niin oli ihan rauhallinen ja luottava olo että kyllä sä siihen pystyt. Luojan kiitos sä kuitenkin selvisit helpolla :)

    VastaaPoista
  4. Mulle jäi tosi hyvä fiilis; Kätilö sanoi synnytyksen jälkeen, että mun synnytys oli ku lottovoitto, koska melkein jouduttiin sektioon, ku poika ei suostunu laskeutumaan ja sit mulle ei tullu ku 2 pientä tikkiä :) Synnytys kesti 14 h (yht, 36 h epäsäännöllisiä ja säännöllisiä suppareita yhteenlaskettuna).

    Kätilöt olivat mukavia ja niin, ainoa mikä oli miinusta oli oma jännittäminen - ajattelin kaikkea kauheaa jossakin vaiheessa synnytystä + pelkäsin, että repeän pahasti, ku siskolla on tullu 3. asteen repeämät.. Etenkin sanovat, että nuoret voivat saada repeämiä ja sitten tällainen melkein 21-v silloin vähän jännäs..

    Mutta niin, luonto hoitaa ja jos ei hoita, toimivat lääkärit :) Toivon, että jos joskus vielä uskallan hankkia lapsia, niin sitten ei pelottais niin paljoa...

    VastaaPoista
  5. mulla tulee luultavasti olemaan vastaava ongelma että sitten siinä itse tilanteessa rupeaa stressaamaan turhia. Mutta onneksi ei ole näin etukäteen (ainakaan vielä) ruvennut jännittämään, ainakaan paljoa :)

    VastaaPoista
  6. Itelleni jäi todella hyvät fiilikset synnytyksestä. Käynnistettiin lopulta viikoilla 42+0 ja 25h jälkeen meille syntyi pieni poika.
    Synnytyksen jälkeen alkaa ne "pahimmat" kivut ja muistot katoamaan, ainakin itelläni kävi näin. Mitään huonoja juttuja en kokenut, vaikka se sattuikin paljon.
    Me olimme sairaalassa 4 yötä sairaalassa, 1 tosin meni synnyttäessä. Ja aika siellä meni nopeasti, lapseen tutustuessa. Porvoossa jos synnytät niin ainakin oman kokemuksen mukaan siellä on todella ihania kätilöitä töissä! :)

    VastaaPoista
  7. Ainakin meitä tiistaina kierrättänyt kätilö oli todella mukava :)

    VastaaPoista