tiistai 6. marraskuuta 2012

Sallittua herkuttelua ja ruokailupulmia

Mä olen jo monta vuotta ollut suhteellisen tarkka omasta ruokavaliostani, ainakin kotioloissa. Kylässä ollessa syön tottakai samaa mitä muutkin, tosin herkkujen syönti pysyy edelleen viikonlopun sisällä, satunnaisia poikkeuksia lukunottamatta. Olen pyrkinyt syömään paljon kasviksia ja kuitu-, sekä proteiinipitoista ruokaa, sekä suht vähärasvaisesti. Olen aina ollut vähän laiska syömään hedelmiä ja esimerkiksi keitetyistä kasviksista en ole vielä tähän päivään mennessä oppinut tykkäämään. Olen kuitenkin pyrkinyt kohtuus kaikessa-ajatustavan mukaisesti syömään kaikkea. Vähän ennen raskautta kokeilen jopa vähän aikaa vegeilyä sallien kuitenkin kalkkunan, kanan ja tonnikalan siinä toivossa, jos olisin innostunut enemmän syömään kasvikunnan tuotteita eri muodoissa. Päädyin kuitenkin takaisin sekaravinnon syöjäksi tullessani raskaaksi.

 Nyt mulla on jo pidemmän aikaa esiintynyt ruokahaluuttomuutta, mikä on sabotoinut mun terveellistä ruokavaliota ihan kiitettävästi. Mä oon ihan totaalikyllästynyt kaikkeen perus kotiruokaan, enkä ole siis pahemmin viittinyt enää viikolla kokkailla itselleni mitään, koska syömättä ne kuitenkin jää. Kaikista eniten tökkii kuitenkin salaatit kaikkine lisukkeineen. Sellaisenkin herkun kuin pastasalaatin ajatteleminen ei tosiaan saa enää mun ruokahalua heräämään. Okei, toi ruokahaluttomuus on ehkä vähän harhaanjohtava termi, paremminkin voisi puhua ihan vaan silkasta kyllästymisestä kaikenlaista perusruokaa kohtaan.

Mä keksin kuitenkin ratkaisun mun ongelmaan. Laitoin kaikki perussalaattijutut, kuten tomaatin ja lehtisalaatin ja kaalit pannaan ja rupesin dippailemaan erilaisia kasviksia, esim porkkanaa ja paprikaa. Johan rupes taas maistumaan. Yksi dippi riittää mulle viikoksi ja sen valmistan siis ihan sipsidippijauheesta ja maitorahkasta. Toi yhdistelmä on muutes ihan yhtä hyvä kuin dippi+kermaviili. Sitten kuoritaan ja leikataan vihannekset tikuiksi ja eikun dippailemaan! Mä olen myös elänyt jo pari viikkoa leivällä, koska edes tortillat ei tätä nykyä mulle maistu. Leivän päällä kuitenkin menee esim lihapullat ja tonnikala niin sanottuna oikeana ruokana. Mä olen sellainen, etten edes terveellisyyden takia saa itseäni pakotetuksi syömään jotain sellaista, mistä en tykkää.

 Poikien annokset

Mun annos

Toinen asia, mikä on kiinnittänyt huomioni on lähes jatkuva herkkuhimo, ja nimen omaan makeanhimo. Silloin, kun oli tasainen treenausrytmi, ateriarytmi pysyi lähes luonnostaan myöskin tasaisena, eikä sen suurempia herkkuhimoja päässyt syntymään. Ruokahalu oli myös kohdillaan. Pyrin edelleen syömään terveellisesti ja tasaisesti, mutta koska päivärytmi on nykyään vähän vapaampi kuin ennen, niin aikaisemmasta on lipsuttu aikalailla. Ateriavälit venyvät ja paukkuvat ja jokainenhan sen tietää, että jos ateriaväli venyy liian pitkäksi tai jos syö aikaisemmalla aterialla liian vähän, vaikuttaa se lähes väistämättä seuraavan aterian kokoon ja laatuun. Perusterveellisestä ruokavaliosta huolimatta hölläystä on tapahtunut jonkin verran. Mulla on edelleen voimassa viikonloppusääntö, eli hekkuja saa syödä ainoastaan lauantaista sunnuntaihin. Herkkumäärissä sen sijaan on tapahtunut huimaa nousua. En ota tästä paineita, mutta herranjumala kyllä vähempikin pitäisi riittää :D Aikaisemmasta poiketen herkkuhimoja esiintyy nykyään myös silloin tällöin keskellä viikkoa. Pahan herkkuhimon iskiessä keskellä viikkoa, olen lievittänyt sitä syömällä pienen proteiinipatukan.

Me muuten Tompan kanssa haastettiin itsemme ja päätettiin, ettei osteta enempää herkkuja, ennenkuin herkkukaappi ammottaa tyhjyyttään. Tuntuu että rahaa menee ihan sikana kaikkiin herkkuihin, varsinkin kun me tosiaan herkutellaan joka ikinen viikonloppu. Ihan siis rahansäästämisen kannalta lähettiin koittamaan itsehillintämme rajoja. Me itseasiassa sovittiin tästä jo pari viikkoa sitten ja heti repsahdettiin viikon päästä lupauksen tekemisestä :D voi itku. Ensi viikonloppuna me järjestetään meille isänpäivälounas, jonne on kutsuttu meidän kummankin isät, sekä Tompan fafa ja mun isäpuoli, joten sillonkin joudutaan rikkomaan sopimusta koska pitäähän tarjolla jotain herkkuja olla. Tää joulunaika on muutenkin haasteellista, kun nyt on kauppoihin tullut ne kaikki ihanat suklaarasiat ja joka kerta kaupassa käydessä mulla syyhyää sormet kun nään ne laatikot

Minkälaista ruokaa te muut kotiäidit syötte? Entä minkälaisia herkuttelutottumuksia teillä on?

10 kommenttia:

  1. Mulla kyllä kouluun palaaminen mullisti syömiset täysin! Ei huvita olla syömässä jatkuvasti kun se maksaa ellei ota omia eväitä! :D

    VastaaPoista
  2. Mä en voi syödä viljoja ollenkaan. Enkä perunakaan ole maistunut vuosiin. Eli nuo keitetyt kasvikset ja kana/joku muu liha on ollut pääasiallinen ravinto. Salaatit toki myös. Kyllästymisiä tulee ja menee. Pojalle joutunee tekemään paljon omia ruokia, varsinkin pasta, riisi ja peruna pitää tehdä vaan pojalle :)

    Tällä hetkellä oksennusrefleksin tekee: kananmuna. Voi elämä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa ainakin terveelliseltä ruokavaliolta :) mä taas syön leipää ihan liikaa. Mä syön myös kananmunia aika paljon, yks päivässä menee ainakin..ei sekään vissiin kovin hyvä juttu ole

      Poista
  3. Mun makean himo on ihana kamala ! Syön jotain herkkua joka päivä ; joko karkkia tai lasin limpparia, ihan kamala tapa tiedän mutta kun itsehillintä ei riitä siihen että jättäisin kaupasta limpparin tai suklaapatukan ostamatta. Eilen kaapista ei näitä löytynyt ja olo oli jokseeekin omituinen mutta hyvä. Tänään puolestaan käydessämme kaupassa ostin vain pienen pussin irtareita koska olisi ehkä aika hieman muuttaa näitä herkkuttelutottumiksia.

    Muuten ruokailutavat ovat paremmat kotiäitinä tai oikeastaan ruokailutapani muuttuivat jo raskauden aikana. Syön joka päivä aamupalan, välipalan, lämpimän ruoan ja iltapalan. Jos joku näistä jää syömättä niin olen kiukkuinen kuin ampiainen :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tietysti sit jos päivittäinen pikkuherkuttelu ei vaikuta mihinkään kielteisesti, eikä näy painossa merkittävästi niin voisin kuvitella sen olevan jopa terveellisempi tapa kuin tuo mun viikonloppuherkuttelu, joka meinaa sitä, että kahden päivän aikana ahdan itseeni vaikka mitä sontaa. Ja jos ei säilyttele hirveästi kotona mitään herkkuja, vaan nimen omaan rajaa herkuttelun mahdollisuuden aina siihen kauppareissun yhteyteen ;)

      Poista
    2. Hämmästyksekseni päivittäinen herkkuttelu ei ole näkynyt painossa vaan paino on pysynyt samassa sitten marraskuun. Kotona säilytetään AINA limpparia ! :D

      Makeanhimoon riittää usein pari karkkia kerralla tai lasi limua :) Joka päivä en tietenkään käy kaupassa suklaapatukan toivossa eikä karkkia aina ole kaapissa ja kun karkkia siellä on niin pussi voi hyvinkin kestää viikon eikä siis ole mikään kilon pussi :D

      Poista
    3. sullahan on sit hyvin hallussa toi herkuttelu :) voi kun itsekin pystyis samaan että se muutama karkki riittäis :D

      Poista
    4. Pääsääntöisesti pysyy mutta usko pois, kyllä minullakin on viikkoja jolloin herkkuttelen pussi kaupalla :D

      Mielenkiinnosta; miten paljon Oliver syö tosta lautaselta vai päätyykö suurin osa koirille? :)

      Poista
    5. Tosta annoksesta Oliver syö yleensä vaan lihat ja herneet ja saattaa pikkasen maistaa noita muita mutta loput lentääkin sit koirille :D Joel syö pääsääntösesti aina n. puolitoista lautasellista.

      Poista