lauantai 9. maaliskuuta 2013

Minä herkuttelijana

Varmaan jokaiselle blogiani säännöllisesti lukevalle on tullut selväksi, että olen suhteellisen tarkka syömisistäni. Arkena syön suunnitellusti, ennen kaikkea terveellisesti, enkä napostele. Herkuttelun säästän yhdelle päivälle per viikko, eli lauantaille. Tällöin syön, mitä mieli tekee, tosin tällöinkin järjen ja kohtuuden rajoissa (tosin kohtuushan on aika suhteellinen käsite..). Mun kohdalla yksi herkkupäivä viikossa on toimiva ratkaisu, koska ennen kaikkea haluan nauttia rennolla ja hyvällä omallatunnolla herkuttelusta. Kun herkuttelee ainoastaan yhtenä päivänä viikossa, ei satunnaisesta kontrollin menettämisestä tarvitse niinkään välittää. Herkku päivässä-toimintamalli toimii toisilla, mutta mun terveelliselle ruokavaliolle se olisi turmioksi. Se nimittäin lähtisi hyvin nopeasti lapasesta. Mulle kun ei riitä vain se muutama karkki tai yksi leivos. En nyt meinaa tällä sitä, että yhdeltä istumalta vetäisin kerralla kokonaisen suklaalevyn tai vastaavaa :D rajansa se on mullakin. Tarkoitan sitä, että silloin kun herkuttelen, niin en halua välittää määristä, vaan haluan syödä juuri sen verran kuin tekee mieli. Mä tykkään myös monien eri herkkujen combosta. Esimerkiksi popkorni yhdistettynä suklaaseen on ihan mielettömän namia!


Kompastuskivenä tässä järjestelyssähän on se, että vaikka kyseisenä päivänä ei tekisi mieli syödä herkkuja, niin niitä tulee usein syötyä ihan vaan siitä syystä koska on lupa  Siitä tulee siis helposti rutiini. Mutta toisaalta onko sillä väliä, jos se herkuttelu pysyy vaan siinä yhdessä päivässä? Mun mielestä ei.

No, lauantaiaamun sarastaessa. Ryntäänkö heti aamusta herkkukaapille mussuttamaan suklaata? Vedänkö summamutikassa mitä käteeni saan, vai mitä ylipäänsä herkutellessani syön? Vastaus ensimmäiseen on tietenkin ei, mutta tavallaan kuitenkin aloitan herkuttelun jo aamusta. Olen rajannut joitakin vähän spesiaalimpia ruoka-aineita pelkästään viikonloppuna nautittaviksi. Tällaisen ratkaisun olen tehnyt ihan säästösyistä ja tottahan se on, että mitä harvemmin joitakin juttuja syö, sitä paremmalta ne maistuu hetken koittaessa. Viikonlopuksi ostamme esimerkiksi vähän parempaa ja hintavampaa leipää ja leivän päälle aamupalajuustoa. Lisäksi juon mehua (Fun light) ja vissyä ainoastaan viikonloppuisin. Ei herkuttelun tarvitse siis aina olla epäterveellistä. Se perinteisempi herkuttelu alkaa vasta talouden hiljennyttyä Oliverin nukkumaan menon johdosta. Vasta silloin pääsen kunnolla rentoutumaan ja ottamaan kaiken irti herkkuhetkestä. Herkut maistuvat kaikista parhaimmalta nautittuna oman kullan kainalosta hyvää leffaa seuraillen. Toki saatan jotain pientä hyvää napsaista jo päivällä jos mieli tekee, yleensä ei tee.


Tämän hetken eniten veden kielelle herauttavia juttuja ovat Fazerin salmiakkisuklaa (tätä ajattelin koittaa valmistaa itse), letut jäätelö+hillo-täytteellä, laskiaispullat, sekä kinuski. Mitään suolaisia juttuja en juurikaan himoitse (paitsi krapulassa), vaan herkkuhimot rajoittuvat suurimmaksi osaksi suklaaseen ja leivonnaisiin.

Tämän viikon lauantaina mennäänkin juhlimaan Tompan isän ja siskon yhteissynttäreitä, joten eiköhän herkuttelukiintiö tule jo pelkästään siitä reissusta täyteen :) Mulla kyllä hirveesti jauhopeukaloa taas kutittelisi, mutta en tiedä raaskinko mitään leipoa, kun tulee kuiteskin siellä kakkukahveilla herkuteltua. Itse asiassa sen voisinkin listata yhdeksi niistä harvoista miinuspuolista tossa yhdessä herkkupäivässä per viikko! Nimittäin sen, että se rajoittaa hirveesti mun leipomisharrastusta :D mä haluaisin leipoa monta kertaa viikossa, mutta sit joutuisin itse vain kuolaamaan vieressä kun ne leipomukset menee parempiin suihin :( .


Olen monesti koittanut leipoessani hiukan keventää ja ikään kuin "terveellistää" erilaisia leivonnaisia, tässä kuitenkaan onnistumatta. Lopputulos on tähän saakka ollut joka kerta lähes syömäkelvotonta ja kaukana herkullisesta. Niimpä silloin kun leivon, niin leivon ehtaa tavaraa ja herkuttelen kaloreita laskematta.


ps. Minusta inspiroituneena myös Tomppa on ottanut tuon 1 herkkupäivä viikossa-taktiikan (tosin keventää sitä niin, että herkkuja SAA/PITÄÄ myös syödä kyläillessä JA silloin jos meillä käy vieraita :D niin ja rankan työpäivän jälkeen! ;) )




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti